یادداشت/ محسن داوری

«امید»؛ موتور محرکه تداوم انقلاب اسلامی  

یکی از دلایل استمرار انقلاب اسلامی این است که انقلاب با امید به تحقق آرمان‌های آن پیوند خورده است چراکه در سایه امید‌ از ابتدای انقلاب هر توطئه‌ای را که دشمنان برای تضعیف انقلاب طرح‌ریزی، خنثی کرده است.
کد خبر: ۶۵۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲ - 10February 2024

«امید» موتور محرکه تداوم انقلاب اسلامی  گروه استان‌های دفاع‌پرس‌- «محسن داوری» فرماندار مشهد؛ در موضوع پیروزی انقلاب اسلامی واکاوی دو مسئله به ویژه برای جوانان امروز از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابتدا اینکه چرا انقلاب اتفاق افتاد و دوم اینکه دلیل استمرار انقلابی حاکمیت جمهوری اسلامی را رقم زده، چه بوده است؟

در مسئله چرایی انقلاب، وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم مردم در آن زمان انحراف حاکمیت از اهداف خود را که دینی بود، متوجه شدند. غایت اهداف مردم ایران با دین و دین محوری پیوند دارد؛ از این رو این انحرافِ حاکمیت از دین را نپذیرفتند و انقلاب اسلامی اتفاق افتاد.

مسئله دوم دلایل استمرار این انقلاب است که با امید به تحقق آرمان‌های انقلاب پیوند خورده است. این امید است که‌ از ابتدای انقلاب هر توطئه‌ای را که دشمنان برای تضعیف انقلاب داشته‌اند، خنثی کرده است. مردم ما تحلیل خوبی از گفتمان انقلاب دارند و همه مردم از اقشار مختلف کلیت انقلاب را به دلیل مبنای دینی و دین‌محور بودن آن قبول دارند؛ زیرا اغلب مردم به دنبال عدالت هستند و با همین نگاه و با قوت، استمرار انقلاب را حفظ کرده‌اند.

انقلاب اسلامی دستاورد‌های خوبی هم داشته است؛ از جمله این دستاورد‌ها که از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است، هویت‌بخشی به مردم و کشور ایران است. در گذشته ما مستعمره بودیم، امروز هویت ایرانی در جهان مطرح است. گفتمان ایران جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد. زمانی در جنگ جهانی دوم بدون هماهنگی با ایران، در خاک این کشور عملیات نظامی انجام می‌شد؛ با وجود اینکه ایران جزو طرفین این جنگ نبود. اما امروزه هیچ کسی حتی حق تجاوز و تعدی این خاک را ندارد.

ایران چه در مجامع بین المللی و چه در مجامع مردمی هویت دارد. امروز در دنیا حضور و اثرگذاری ما به اندازه‌ای است که در مجامع بین‌المللی رأی و نظر ایران ارزشمند است. از دیگر دستاورد‌های این انقلاب پیشرفت‌های علمی است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی محقق شده است. ما در اوایل انقلاب به دنبال سوادآموزی بودیم و امروز در مباحث علمی پیشرو هستیم. در قبل از انقلاب واردکننده‌ای قهار بودیم و  امروزه در زمینه صادرات جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌ایم. در گذشته فقط مواد اولیه صادر می‌کردیم و امروز محصول صادر می‌کنیم.

واحد‌های صنعتی ما جهش درخور توجهی داشته است و همگی این موارد در کنار هم زمینه‌ساز امیدبخشی به مردم و استمرار در حفظ این انقلاب است. موضوع دیگر که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نسل جدیدی است که با گفتمان انقلابی پیگیر مسائل است. امروزه حوزه‌های تحولی انقلاب در اختیار نسل جدید است. نسل جدید از نسل قدیم هوشمندتر، مسلط‌تر و وابسته‌تر به گفتمان انقلاب است.

از این رو در حوزه‌هایی که از گذشته تا امروز ممکن است پیشرفت خوبی نداشته باشیم، این نسل بروز و ظهور خوبی داشته است. این مسئله را هم نباید نادیده بگیریم که تلاش دشمن و تسلطی که بر تکنولوژی و ابزار‌های ارتباطی دارد، برای تخریب این انقلاب پرشتاب‌تر بوده است و هجمه‌ای که به نسل جوان داشته، بیشتر است؛ اما بصیرت‌افزایی، توان فکری و تحلیل گفتمانی نسل جدید، موارد مهمی هستند که جوانان هجمه‌های دشمن را تا امروز توانسته‌اند خنثی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار